علت افزایش قیمت آهن آلات روزهای جاری

Wiki Article


آهن مذاب در حین خنک شدن به آلوتروپ δ در دمای 1538 درجه سانتیگراد متبلور می شود که دارای ساختار کریستالی مکعبی مرکزی است. با گذشت زمان و با سرد شدن بیشتر، ساختار کریستالی یا کریستالی در دمای 1394 درجه سانتیگراد به یک سطح مکعب تبدیل می شود که به آهن یا استنیت معروف است. این آهن نرم می تواند کربن بسیار بیشتری داشته باشد. این نوع آهن در فولاد ضد زنگ برای ساخت کارد و چنگال، تجهیزات بیمارستانی و صنایع غذایی استفاده می شود. در دمای 912 درجه سانتیگراد، ساختار کریستالی بازسازی می شود و دارای بدنه مرکزی مکعبی یا آهنی یا فریت است. آهن کریستالی α نسبتا نرم که شباهت زیادی به آهن دلتا دارد، پایدارترین شکل آهن در دمای اتاق است و مقدار کمی کربن دارد.در دمای 770 درجه سانتیگراد یک نقطه کور ایجاد می شود و آهن مغناطیسی می شود. هنگامی که آهن از دمای کوری عبور می کند، تغییری در ساختار بلوری ایجاد نمی شود، اما تغییری در ساختار دامنه ایجاد می شود.





استفاده از آهن چیست؟
به دلیل قیمت ارزان و مقاومت بالا در برابر آهن نسبت به سایر فلزات، بیشتر از سایر فلزات استفاده می شود. برخی از کاربردهای آهن عبارتند از:

اسکلت ساختمان ها (مهم ترین کاربرد)
بدنه ماشین
ریل آهنی
قاب تجهیزات
کشتی های بزرگ
اکسیدهای آهن برای ایجاد ذخیره مغناطیسی در رایانه ها استفاده می شود




محصولات آهنی
محصولات ساخته شده از آهن (سنگ آهن) را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:



آهن خام
مرحله میانی راه از سنگ آهن تا چدن و ​​فولاد، چدن است. آهن خوک حاوی 5-4 درصد کربن و مقادیر مختلف ناخالصی مانند گوگرد، سیلیکون و فسفر است.



چدن
برای ساخت چدن، آهن را ذوب کرده و در قالب های ماسه ای یا فلزی می ریزند. بنابراین اولین محصول مذاب پس از حرارت دادن همزمان کربن و آهن به دست می آید که محصولی بسیار قوی، سخت و شکننده است. این آلیاژ حاوی ۲ تا ۳ درصد کربن و مقدار کمی منگنز است. همچنین ناخالصی های موجود در آهن خام مانند گوگرد و فسفر که بر خواص آن تأثیر منفی می گذارد در چدن تا حد قابل قبولی کاهش می یابد.



خورنده روی چکش
این نوع چدن با افزودن موادی مانند منیزیم و سیلیکات آهن به چدن معمولی و سپس کریستال شدن کربن به دست می آید. چدن نسبت به چدن معمولی خاصیت شکل پذیری و کششی بیشتری دارد و در صنعت کاربرد بیشتری دارد.



چدن سفید
این نوع چدن از خنک کردن آهن مذاب بدست می آید که شکنندگی آن را فقط با نرم کردن می توان کاهش داد.



آهن استفاده شده
برای به دست آوردن این نمونه آهن باید برخی از ناخالصی های موجود در آن مانند سیلیکون، منگنز و کربن تصفیه شده و آهن مذاب به شکل اسفنجی تبدیل شود.



فولاد
این معروف ترین آلیاژ آهن است که از ترکیب آلیاژهای آهن با کربن به دست می آید و مقاومت آن بسیار بیشتر از حالت اولیه است. میزان کربن در فولادهای کربنی ساده تأثیر زیادی بر خواص فولاد و انتخاب عملیات حرارتی مناسب آن دارد. با توجه به اهمیت محتوای کربن فولادها، تقسیم بندی این فولادها بر اساس میزان کربن شامل فولاد کم کربن یا نرم، فولاد با کربن متوسط ​​و فولاد ابزار است. این فولاد حاوی مقادیر مشخصی منگنز و سیلیکون و مقادیر بسیار کمی فسفر و گوگرد است. حداکثر کربن فولاد که کمیاب است حدود 2 درصد است و زمانی که مقدار کربن از آن بیشتر باشد به آن آلیاژ چدن می گویند. مقدار کربن موجود در چدن معمولاً بین 2.3 تا 4 درصد است.



فولاد کربن
حاوی 0.5-1.5 درصد کربن و مقادیر کم منگنز، گوگرد، فسفر و سیلیکون است.



آهن فرفورژه (نرم)
کمتر از 0.5 درصد کربن دارد. این محصول قوی و چکش خوار است، اما به اندازه آهن خام قابل اشتعال نیست. اگر یک لبه تیز شود، به سرعت تیزی خود را از دست می دهد.



فولاد
حاوی مقادیر متفاوت کربن با فلزات دیگر است. اکثر عناصر عبارتند از کروم، وانادیم، مولیبدن، نیکل، تنگستن.



باطله
ضایعات تولید فولاد عملیات حرارتی باید در دمای مناسب انجام AhanAmn شود. این عملیات باعث ایجاد تنش در عملیات آماده سازی، بهینه سازی ساختار دانه، افزایش شکل پذیری، افزایش مقاومت سایشی و دوام فولاد، بهبود خواص فرآوری و برش، بهینه سازی خواص مغناطیسی و الکتریکی فولاد می شود. فناوری بازیافت و استفاده مجدد آهن، مواد مذاب را به بلوک های کوچک و بزرگ تبدیل می کند تا دوباره وارد چرخه تولید شود.

Report this wiki page